آمریکا 24 شهروند و 14 شرکت روسیه را به بهانه فعالیت‌های خرابکارانه مسکو علیه کشورهای غربی مورد تحریم‌ قرار داد

جنگ سرد با سلاح اقتصاد
محمدرضا ستاری
ایالات متحده آمریکا روز جمعه 24 شهروند با نفوذ روسیه و 14 شرکت متعلق به این کشور را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد. در این رابطه وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه‌ای علت این تحریم‌ها را فعالیت‌های خرابکارانه روسیه در کشورهای غربی اعلام کرد و مدعی شد که دولت این کشور طیف وسیعی از فعالیت‌های شرورانه در سراسر جهان را دنبال می‌کند. مسکو طی این اقدامات ضمن اشغال اوکراین و تهدید تمامیت ارضی این کشور، اقدام به تحریک خشونت آمیز کرده و در سوریه نیز با حمایت از رژیم سوریه، دولت این کشور را برای مقابله با غیرنظامیان یاری می‌کند. همچنین روس‌ها به دنبال خرابکاری در دموکراسی‌های غربی از طریق فعالیت‌های سایبری و اقدامات تروریستی هستند.
به گزارش یورو نیوز، هفت شخصیت متنفذ روسیه به همراه 17 مقام دولتی و همچنین 12 شرکت متعلق به این اشخاص در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. گفتنی است این تحریم‌های جدید بیشتر اقتصاد روسیه به ویژه بخش‌های مالی و انرژی این کشور را هدف قرار داده است به طوری که یکی از شرکت‌های زیر مجموعه گازپروم روسیه در میان این فهرست دیده می‌شود. در همین چارچوب روس‌ها ضمن واکنش شدید به این اقدام آمریکا، با بیان اینکه واشنگتن در طول هفت سال گذشته بیش از 50 بار روسیه را با اعمال تحریم تحت فشار قرار داده است، اعلام کرد این اقدامات بی پاسخ نخواهد ماند و به آمریکا توصیه می‌کنیم که هر چه زودتر زبان تحریم‌ علیه روسیه را کنار بگذارد.


چسبندگی سیاسی میان آمریکا و اروپا
همزمان شدن اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه با جدال دیپلماتیک میان روسیه و غرب، تحلیل‌گران را بر این امر متمرکز کرده است که در شرایط کنونی نظام جهانی و با توجه به چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی موجود به ویژه در مناطق نفوذ طرفین، زمزمه‌های شروع یک جنگ سرد جدید به گوش می‌رسد. یکی از موارد اعلامی توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا در استدلال اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو، فعالیت‌های خرابکارانه در دموکراسی‌های غربی عنوان شده است، جایی که چندی قبل با مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه در لندن، باعث شد تا انگلیس و روسیه وارد یک جدال دیپلماتیک شوند. این امر ضمن ایجاد سر و صداهای فراوان در رسانه‌های بین‌المللی، موضوع را به جلسه شورای امنیت سازمان ملل نیز کشاند. نکته جالب این ماجرا تبعیت و همراهی سایر کشورهای غربی با انگلیس بر سر این قضیه بود، به طوری که 23 کشور دیپلمات‌های روسیه را از کشورهای شان اخراج کردند و در حالی که گفته می‌شد دولت آمریکا در این موضوع واکنش مناسبی از خود نشان نداده است، واشنگتن در تازه‌ترین اقدام خود پا را از موضوع اخراج روس‌ها فراتر نهاده و دست به اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو زده است.
این امر گویای این واقعیت است که هر چند گفته می‌شود روابط فراآتلانتیکی میان آمریکا و اروپا به خصوص پس از روی کار آمدن ترامپ دستخوش دگرگونی‌های فراوان شده و دیگر این دو در قالب غرب به صورت سنتی آن به سبب تعارض منافع قرار ندارند، اما همصدایی این کشورها با انگلیس به بهانه ترور جاسوس دو جانبه روسی نشان داد که آمریکا و اروپا در تصمیم‌گیری‌های غایی و نهایی خود و در اصول کلان بین‌الملل همچنان از چسبندگی‌های سیاسی عمیقی برخوردار هستند.
اقتدار روسی، چالش غربی
نکته دیگر این مساله به بحث درگیری‌ها و بحران اوکراین باز می‌گردد. جایی که روسیه در سال 2014 میلادی با الحاق شبه جزیره کریمه به عنوان استراتژیک‌ترین منطقه دریای سیاه، زمینه را برای رویارویی گسترده میان غرب و مسکو فراهم ساخت. هر چند در ابتدای امر گفته می‌شد که این بحران می‌تواند سر آغاز یک جدال گسترده و حتی رویارویی نظامی میان روسیه و غرب باشد، اما تا اینجای ماجرا، به جز تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و کشاکش‌های محدود دیپلماتیک، عملاً روس‌ها در قضیه اوکراین علاوه بر بر هم زدن نظم دوران پسا جنگ سرد، مانور تبلیغاتی گسترده‌ای را برای نشان دادن بازگشت خود به دوران پر ابهت گذشته به نمایش گذاشتند. این مساله در سال 2008 میلادی نیز بر سر گرجستان روی داد و کارشناسان آن زمان معتقد بودند که تشدید تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر این کشور، مقدمات یک برخورد مستقیم میان طرفین را فراهم ساخته است. اما سیاست خارجی عملگرای پوتین با پیوند خوردن به چفت و بست‌های اقتصادی به خصوص میان مسکو و اروپا سبب شد تا این قضیه حداقل در افکار عمومی و رسانه‌ای جهان پس از مدتی مانند بحران اوکراین به فراموشی سپرده شود.
خاورمیانه کانون رقابت در رویارویی‌های شرق و غرب
یکی دیگر از موضوعاتی که در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا برای اعمال تحریم علیه روسیه مورد تاکید قرار گرفته بود، نقش این کشور در بحران سوریه است. روس‌ها همزمان با ورود مستقیم به جنگ داخلی سوریه به میزان قابل ملاحظه‌ای ورق تحولات میدانی در سوریه را به نفع خود و دولت بشار اسد تغییر دادند. این امر با استقرار نیروهای روسیه در مناطق مهم سوریه و به دست گیری کنترل دیرالزور به عنوان پایتخت دوم داعش، در سال گذشته یکی از دلایل مهم سقوط خلافت خود خوانده این گروه بود. از سوی دیگر آنها توانستند با قراردادی بلندمدت، علاوه بر دستیابی به پایگاه سنتی خود در بندر طرطوس، پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه را نیز در اختیار گرفته و مقدمات حضور دائم در سوریه را فراهم سازند. در این میان برخی از تحلیل‌گران برنده اصلی تحولات سوریه را تا به اینجای کار روسیه می‌دانند؛ جایی که علاوه بر نمایش اقتدار در خارج از حوزه نفوذ خود، سیاست‌های راهبردی منطقه را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در همین راستا، غرب به عنوان یکی از محورهای متنفذ در خاورمیانه از حضور این میهمان ناخوانده در منطقه خاورمیانه بسیار ناخشنود است و باید گفت که به عقیده بسیاری از ناظران، تنش‌های اقتصادی و بحران کنونی دیپلماتیک میان طرفین باید در زمین خاورمیانه و تقسیم حوزه نفوذ سنتی میان این قدرت‌های بین‌المللی مورد تفسیر و تحلیل قرار بگیرد. به همین واسطه است که گفته می‌شود تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا در بستر بحران‌ها و تحولات مهم خاورمیانه شعله‌های یک جنگ سرد جدید و جدی در نظام بین‌الملل برافروخته شود که با توجه به تغییر معادلات جهانی امکان شدت و دامنه شمول آن می‌تواند بسیار فراتر از جنگ سرد در قرن بیستم باشد.
سایر اخبار این روزنامه
علی مطهری مطرح کرد انتقاد نائب رئیس مجلس از برخورد دوگانه با دو رئیس جمهوری پیشین «ابتکار» پدیده فروش سکه دی ماه 97 به ارزش 2 میلیون تومان را زیر ذره بین قرار داد سازوکار سانسور در صداوسیما بررسی شد آباژورهای جام جم محمد صادق جنان صفت شلیک به بانک مرکزی ازترس بازگویی همه واقعیت ها «ابتکار» حمله سایبری به دیتاسنترهای ایران را بررسی می‌کند روزی که اژدها اینترنت را خورد ! «ابتکار» از جلسه کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در راستای رفع مشکلات ادغام وزارتخانه‌ها گزارش می‌دهد «ابتکار» حال و هوای مردم را در تعطیلات سال جدید بررسی کرد امید؛ گمشده نوروز 96 جایگاه ادبیات کلاسیک در سرانه مطالعه ایرانیان کجاست؟ انتخاب سخت میان کلاسیک های مشهور و تازه‌های محبوب بهرام زند در 69 سالگی چشم از جهان فروبست خاموشی یک صدای خاطره انگیز آمریکا 24 شهروند و 14 شرکت روسیه را به بهانه فعالیت‌های خرابکارانه مسکو علیه کشورهای غربی مورد تحریم‌ قرار داد پرسپولیس بالاخره برد دبل قهرمانی لاریجانی در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما: بخش زیادی از منابع بانک ها زمین گیر است نماینده مردم تهران: شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته است